Wortelpunt behandeling

Bij een zenuwkanaal behandeling maakt uw tandarts het zenuwkanaal van de tand of kies van binnenuit schoon. Soms lukt het de tandarts niet het zenuwkanaal goed schoon te krijgen. Dan kan er na weken of zelfs jaren een ontsteking in de kaak ontstaan aan de wortelpunt. In dat geval verwijst de tandarts u naar de kaakchirurg voor een wortelpunt operatie (apex resectie).
De ingreep wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. De kaakchirurg maakt een sneetje in het slijmvlies. Het slijmvlies wordt opzij geschoven tot voorbij de punt van de wortel van de tand of kies. Met een boorfreesje wordt de wortelpunt ingekort en het ontstekingsweefsel verwijderd. Vervolgens plaatst de kaakchirurg een afsluiting in het wortelkanaal en hecht de wond. Dit hechtmateriaal lost na ongeveer twee weken vanzelf op. De behandeling duurt ongeveer 5 tot 20 minuten, afhankelijk van de omvang van de ontsteking.

Na de wortelpunt behandeling

Normale bijverschijnselen zijn:

• Enig nabloeden (gedurende 1 à 2 dagen) en soms en bloeduitstorting
  • Forse zwelling (deze is na 2 à 3 dagen maximaal)
  • Temperatuursverhoging (3 à 4 dagen)
  • Pijn (± 5 dagen)
  • Slikklachten
  • Beperkte mondopening

Zolang de verdoving werkt

Moet u oppassen dat u niet op uw nog ongevoelige lip, tong of wang bijt. Ook kunt u beter geen hete vloeistoffen drinken en warm voedsel eten (u voelt de warmte niet vanwege de verdoving).

Pijnstilling

De verdoving is na 2 tot 4 uur uitgewerkt. Daarna kunt u de pijn bestrijden met medicijnen die Paracetamol bevatten of met pijnstillers die u volgens heeft meegekregen.  Gebruik géén Aspirine, Ascal, Chefarine, APC of andere salicylzuur-houdende medicijnen. Deze bevatten bloedverdunners en kunnen een nabloeding van uw wond veroorzaken.

Zwelling

Deze kunt u enigszins beperken door een plastic zakje met ijsblokjes (of coldpack) tegen het behandelde gezichtsdeel te leggen gedurende 5 minuten. Daarna geeft u de behandelde plek 5 minuten rust. Dit doet u afwisselend gedurende minimaal de eerste 4 uur. Pas na 3 dagen neemt de zwelling af. Vermijd zonnewarmte.

Mondhygiëne

Schoonhouden van uw mond is belangrijk voor een snelle en goede genezing. Poets wel uw gebit (met een zachte borstel), maar wees voorzichtig in de buurt van de wond. De eerste dag mag u niet spoelen, daarna mag u met zout water spoelen. U maakt dit door een ½ theelepel zout in een glas lauw water op te lossen of waterstof peroxide 3% te verdunnen met een gelijk deel water.

Nabloeden

De eerste uren na de ingreep kan de wond nog bloeden. Dit gaat meestal vanzelf over. Wanneer de wond na enige uren blijft bloeden, doet u het volgende:
U neemt een gaasje of schone zakdoek en vouwt deze in elkaar. Het opgevouwen gaasje of de zakdoek legt u op of tegen de wond en houdt het er zeker een uur stevig op gedrukt of u bijt erop dicht. Door de druk op de wond stopt de bloeding.

Eten

De eerste dagen zachte voeding, daarna normaal. Zijn er bij u implantaten in een geheel tandenloze kaak geplaatst, dan moet u de eerste 3 maanden alleen zachte voeding (puree en dergelijke) eten. Bij implantaten in een betande kaak mag u niet kauwen of afbijten met het betreffende kaakdeel.

Hechtingen

De hechtingen lossen vanzelf op na ongeveer 2-3 weken, tenzij anders aan u is vermeld.

Roken en alcohol

In verband met de wondgenezing is het beter de eerste 5 dagen niet te roken en geen alcohol te drinken.